Stress, overspannen of burnout?

Stress hebben we allemaal wel eens. Een beetje stress is zelfs gezond het zet ons namelijk in beweging. Na stress hoort ontspanning. Dat zorgt ervoor dat ons lichaam tijd heeft om te herstellen.  Ervaar je (te) veel stress en (te) weinig ontspanning, dan kun je last krijgen van stressklachten. Dat zijn signalen dat je lichaam protesteert, om aan te geven dat je last hebt van ongezonde stress.

Wat voorbeelden van veelvoorkomende stressklachten:

  • Je bent moe
  • Je slaapt slecht
  • Je kunt niet meer tot rust komen
  • Je bent prikkelbaar, snel geirriteerd
  • Je hebt sombere buien, huilbuien en piekert veel
  • Je kunt je angstig voelen
  • Je hebt schuldgevoelens
  • Je kunt je slecht concentreren
  • Je hebt het idee slechte beslissingen te nemen
  • Je hebt negatieve gedachten zoals “ik kan niks”
  • Je hebt cynische gedachten zoals “het heeft toch geen zin”
  • Je hebt het gevoel dat je niet meer kunt genieten
  • Je voelt je lusteloos en futloos

Stress en overbelasting

Een beetje werkstress hoeft niet erg te zijn. Een keer slecht slapen of piekeren over je werk is heel normaal. Aanhoudende overbelasting en stressklachten zijn echter niet wenselijk. Ervaar je gedurende langere perioden (te) veel stress, of heb je last van stressklachten? Dan is het belangrijk om daar iets aan te doen.

Dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn: soms kun je met een kleine verandering een hoop bereiken. Een frisse mindset of meer balans tussen werk en privé kan al een hoop effect hebben. Door op tijd actie te ondernemen kun je voorkomen dat je stressklachten verergeren, of zelfs overgaan in overspannenheid of burn-out.

Overspannen

Raak je overspannen, dan worden je spanningsklachten zo erg dat je moeilijk kunt functioneren. Misschien kost het je (te) veel energie om te werken, of heb je het idee dat je jouw ‘gewone’ leven even niet meer aan kan. De klachten lijken op een burn-out, maar zijn minder heftig.

Ben je overspannen of denk je met dit soort klachten te maken te hebben? Dan is actie ondernemen het slimste wat je kunt doen. Het is belangrijk om de signalen van je lichaam niet te negeren en begeleiding te zoeken. Hoe sneller je begeleiding zoekt, hoe sneller je er weer bovenop bent. Door de juiste handvatten te gebruiken kun je herstellen en weer balans krijgen tussen je draagkracht en draaglast.

Burn-out

De letterlijke vertaling van burn-out is ‘uitputting’. Heb je een burn-out, dan voel je je lichamelijk en geestelijk volledig uitgeput. Je hebt te maken met een verstoorde energiebalans waarbij het evenwicht tussen je draagkracht (wat je aankunt) en je draaglast (wat je moet doen van jezelf of iemand anders) ernstig is verstoord.

Een burn-out ontstaat meestal als gevolg van langdurige stress, met klachten die steeds erger zijn geworden en waar je (te) weinig aandacht aan hebt besteed. Burn-out gaat soms gepaard met sombere gedachten en lustloosheid. Soms zo erg dat simpele taken te veel energie kosten of zelfs niet meer willen lukken.

Heb je een burn-out, dan is een tijdje niet werken vaak onvermijdelijk. Je hebt dan begeleiding nodig om van de klachten af te komen, je lichaam te laten herstellen en langzaam weer in te stromen in je ‘gewone’ dagelijkse leven.

Hoe zit het met herstel?

Herstel van stressklachten kan heel frustrerend zijn. Vaak duurt het langer dan je zou willen. Maar je staat er niet alleen voor. Met de juiste begeleiding worden je klachten minder en zul je je uiteindelijk beter voelen. Lees meer over mijn werkwijze

Heb je last van stress, overspannenheid of een burn-out? Dan werk ik graag samen met jou aan je grenzen en hoe je die kan bewaken. We bekijken waar je stress vandaan komt, hoe je die kunt verminderen en wat je nodig hebt om weer goed te kunnen functioneren. Heb je een vraag hierover of wil je kennismaken? Je mag me gerust e-mailen of bellen.

Kennismaken?